Guess who 's back! ;D (Varning - låååååååååååååångt inlägg)

Jadå var man hemma igen! :)..vi har haft en superbra helg skulle jag vilja säga, vi har sett o gjort mycket. Jag får nog berätta dag för dag för att förenkla det lite. :P

Fredag
Direkt efter flickans ridlektion så åkte vi mot landshuset. Kusinen var med så det var fullt i bilen och resan skulle ta cirka 3 timmar. Det gick faktiskt väldigt bra och flickorna sov mest och lekte lite men jag tror jag hörde lika många "är vi framme snart?" som i den där reklamen på tv. Vi åkte först lääänge på motorväg, därefter ännu längre på en krokig serpentinväg, sedan in på en grusväg i 20 minuter, sedan in på en stig i 20 minuter och de resterande 10 minuterna kan endast beskrivas som off road. Huset låg verkligen mitt ute i ingenstans..som jag sa till dom -det här är inte på landet, det här är ingenstans! xD 3 mil till närmsta by och 3 km till närmsta granne (som var ett gammalt par som levde typ stenåldersliv och gjorde all mat m.m. själva). Huset var väldigt fint iallafall, litet helt i sten med med ganska modern inredning. Eftersom vi kom sent så åt vi bara middag och chillade lite och sedan sov vi. Jag delade rum med flickorna, men det gick så bra så! :) Det enda jag var rädd för var vildsvingen som skulle finnas men tack gode gud så såg vi inga, däremot gamar och en eenoooorm örn, coolt! ^^ Elektrisiteten dom har är soldriven så en gång mitt i natten dog den och jag skulle precis gå på toa...fumlade runt i mörkret och hade mig, som tur var märkte föräldrarna att jag var uppe, så dom kom med en ficklampa :p..vattnet tog slut också, yey...men jag antar att det är så det är att bo på landet! x)


utsikt från vardagsrummet


kök - från ikea of course ;)

militär mössor (?) från ryssland, tyckte dom va lite fräcka. ^^

detta kortet tog jag genom ytterdörren :)


ett av de andra husen



lördag
Vi gick upp tidigt, klockan 9.00..hehe...åt frukost, fixade och donade. Därefter så åkte flickorna och pappan på deras 4hjuling för dom skulle hämta ved och hålla på. Mamman och jag passade på att sola lite och tjöta, riktigt trevligt! :-)
Jag fick även en guidad tur bland de 3 husen som finns där, gäststugor m.m. Detta sysselsatte vi oss med hela förmiddagen och runt 4 åkte vi till Portugal för att äta lunch. Haha, jag sa att det kändes väldigt lyxigt att få åka utomlands och äta lunch. Men det är sjukt nära, redan innan vi kom fram till stugan så fick jag ett sms från Glocalnet "Välkomen till portugal", sedan tappade jag connectionen, dom kan inte ringa där ute...ingen täckning. Restaurangen vi åt på var jättefin, men låg mitt ute i ingenstans, förstår inte hur man kan komma på att öppna en restaurang där. Det var iallafall jättefin utsikt men det var det överallt. Som en blandning av sound of music och pride & prejudice om ni tänker på deras omgivningar. Vart man är kikade ut genom fönstrena i stugan såg man bara berg, ängar och skog. Enligt dom var det inga berg, men om ni frågar mig så var det stora berg. :p På kvällen spelade vi massor av spel, kollade på film och hade det mysigt. Dock så fick föräldrarna veta att en vän till pappans föräldrar hade gått bort så dom var tvugna att gå på begravningen på söndagen.


Söndag
Vi gick upp tidigt igen, för redan klockan 11.00 skulle vi behöva åka till Piedra Salbas, där pappans föräldrar bodde och där han själv växte upp. En mini by på 200 invånare, det var som att gå tillbaka i tiden. Husen var som väggar och hela byn en enda stor innegård. Morföräldrarnas hus var enormt,3 våningar, 8 sovrum, 3 vardagsrum, kök, 4 badrum..och där bodde dom bara 2 personer. Jag och flickorna stannade i föräldrarnas hus och lekte kurragömma medans de andra vuxna gick på begravningen. Vi gick också till en bar och köpte läsk, det var så himla komiskt, när vi gick in var det precis som i en film ni vet, alla blir tysta och tittar upp. Jag tror jag var den första utlänningen de sett.... När föräldrarna och morföräldranra kom tillbaka så åt vi en god, typiskt spansk lunch med ris&skinka, kött och pommes frites (tyvärr räknas det som typiskt spanskt nu, för det är så vanligt här xD). På eftermiddagen åkte vi tjejer till byn där mamman växt upp, och det var som att åka till Narnia! Först över en enorm stenbro som är känd för att den är så vacker, och själva byn låg uppe på ett berg. Bakom byn ute på en stor äng låg mammans föräldrars hus, där hon växt upp. Det var ett jätte vackert hus, påminde lite om huset i östhammar. Precis bredvid det huset låg ett annat "hus" mer som ett stall av sten, som föräldrarnas ska bygga upp tillsammans med sina syskon och ha som sommarhus. Det är mycket jobb men jag tror att det kommer bli fantastiskt för läget är underbart. När vi kikat klart där åkte vi till en kyrka i närheten som föräldrarna gifte sig i , väldigt vacker den också! :)... Vid sex tiden åkte vi tillbaka till morföräldrarnas hus och gjorde oss redo för att åka tillbaka till Madrid. Klockan 22.00 var vi tillbaks i huset och cirka 22.01 däckade jag i min säng. Imorse har vi haft en mysig morgon med paketöppning från kalendern och snö ute.

morföräldrarnas hus och flickorna!

utsikten från deras trädgård


dom hade apelsiner, citroner och oliver i trädgården!


tomt på folk i byn...


bron över till alcantras!


så här ser huset ut som dom ska renovera, framför ser ni mamma o farmor
och ännu längre fram - flickorna.

bakom muren är en av de största konstruerade sjöarna i Spanien.


nästan all mark ni ser tillhör farfarn!


Som ni förstår har vi haft en riktigt mysig resa och jag följer gärna med igen. :)

Kommentarer
Postat av: mam Lisa

Hej! Det verkar som om du haft en hel go helg! Vi pratar mer på skype ikväll. 21.30??

kram mam

2009-12-14 @ 12:20:49
Postat av: isabelle

yes, låter bra.

2009-12-14 @ 14:47:59
URL: http://isabellesmadrid.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0